فعالان حقوق بشر در فرانسه خواستار به‌رسمیت‌شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان شدند

استراسبورگ، فرانسه – جمعی از فعالان حقوق بشر، کنشگران مدنی و شهروندان افغانستان مقیم فرانسه روز گذشته با برگزاری گردهمایی اعتراضی در شهر استراسبورگ، نسبت به ادامه نقض گسترده حقوق زنان در افغانستان و سکوت جامعه جهانی ابراز نگرانی کردند و خواستار به‌رسمیت‌شناختن «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان شدند.

شرکت‌کنندگان در این گردهمایی با اشاره به وضعیت زنان و دختران افغانستان پس از بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱، تأکید کردند که زنان افغان به‌طور فزاینده از حقوق و آزادی‌های اساسی خود، از جمله حق آموزش، کار و مشارکت در زندگی اجتماعی و سیاسی محروم شده‌اند.

به گفته برگزارکنندگان، بر اساس گزارش‌های نهادهای مدافع حقوق بشر، در بیش از ۱۵۰۰ روز گذشته، طالبان ۴۳۴ فرمان و تصمیم مغایر با حقوق بشر صادر کرده‌اند که از این میان، ۱۶۶ مورد به‌طور مستقیم زنان و دختران را هدف قرار داده است.

شرکت‌کنندگان با تأکید بر اینکه آنچه در افغانستان جریان دارد صرفاً تبعیض نیست، بلکه یک نظام سازمان‌یافته برای حذف زنان از جامعه است، اعلام کردند: «این وضعیت عادی و قابل پذیرش نیست. زنان تنها به دلیل زن بودن از حقوق اساسی خود محروم می‌شوند و این مصداق آپارتاید جنسیتی است.»

حاضران همچنین همبستگی خود را با زنان هرات و تمامی زنان افغانستان که با وجود فشارها و محدودیت‌ها همچنان برای حقوق خود مبارزه می‌کنند، اعلام کردند و افزودند که نباید اجازه داد نقض حقوق زنان به امری عادی، پذیرفته‌شده یا فراموش‌شده تبدیل شود.

فعالان حقوق بشر در ادامه با ابراز نگرانی از دعوت نمایندگان طالبان به نشست‌ها و مجامع بین‌المللی، در حالی که حقوق زنان در افغانستان هر روز بیش از پیش نقض می‌شود، از نهادهای اروپایی خواستند درباره نحوه تعامل و اعطای فرصت حضور به نمایندگان طالبان شفاف‌سازی کنند.

آنان تأکید کردند که حقوق زنان باید محور اصلی هرگونه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری درباره افغانستان باشد.

شرکت‌کنندگان در این گردهمایی از دولت فرانسه، اتحادیه اروپا و نهادهای بین‌المللی خواستند که اقدامات زیر را در دستور کار قرار دهند:

* به‌رسمیت‌شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان؛
* حمایت مؤثر از زنان افغان و مدافعان حقوق بشر؛
* دفاع از حقوق زنان و دختران در تمامی سیاست‌ها و تصمیم‌های مرتبط با افغانستان؛
* توجه ویژه به وضعیت زنان هرات؛
* شفافیت بیشتر در روابط و تعاملات با نمایندگان طالبان.

در پایان این تجمع، شرکت‌کنندگان با تأکید بر اینکه «زنان افغانستان تنها نیستند»، اعلام کردند:

«مبارزه آنان، مبارزه ما نیز هست. آزادی آنان، آزادی ما نیز هست؛ زیرا حقوق زنان، حقوق بشر است و سکوت در برابر بی‌عدالتی هرگز راه‌حل نیست.»

معترضان همچنین از جامعه جهانی خواستند افغانستان و زنان این کشور را فراموش نکند و با همبستگی عملی و مؤثر از حقوق آنان دفاع کند.

این گردهمایی با شعارهای زیر به پایان رسید:

«زنان افغانستان را فراموش نکنید.»

«دختران افغانستان را فراموش نکنید.»

«هرات را فراموش نکنید.»

«و مردم افغانستان را فراموش نکنید.»

گزارش: شاه‌پور نایب‌زاده