دبیرکل CIS: انزوای افغانستان راه‌حل نیست؛ ثبات منطقه در گرو تعامل با کابل است٫

کابل تایمز نیوز | گزارش: شهبانو نوری

دبیرکل کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) با تأکید بر اهمیت نقش افغانستان در معادلات منطقه‌ای، هشدار داد که کنار گذاشتن این کشور از روندهای همکاری منطقه‌ای نه‌تنها به حل چالش‌های امنیتی کمکی نمی‌کند، بلکه می‌تواند به پیچیده‌تر شدن وضعیت منجر شود.

سرگئی لبدیف، دبیرکل این سازمان، روز چهارشنبه در نشست «خوانش‌های پریماکوف» اعلام کرد که کشورهای عضو CIS رویکرد تعامل و گفت‌وگوی عمل‌گرایانه با حکومت سرپرست افغانستان را به سیاست انزوا ترجیح می‌دهند. به گفته او، حذف افغانستان از همکاری‌های منطقه‌ای، خطر تداوم بن‌بست سیاسی و تشدید تهدیدهای امنیتی را افزایش خواهد داد.

لبدیف تأکید کرد که دستیابی به امنیت و ثبات پایدار در منطقه بدون مشارکت افغانستان در پروژه‌های اقتصادی، ترانزیتی و همکاری‌های منطقه‌ای امکان‌پذیر نیست. وی افزود که کشورهای عضو این سازمان ضمن حفظ ارتباط با مقام‌های حاکم در کابل، بر ضرورت مبارزه مؤثر با گروه داعش و مقابله با سایر تهدیدهای امنیتی نیز تأکید دارند.
دبیرکل کشورهای مستقل مشترک‌المنافع همچنین با اشاره به تحولات ژئوپولیتیکی اخیر، خواستار تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و اتخاذ راهبردهای پیشگیرانه برای مدیریت چالش‌های مشترک شد.
کشورهای مستقل مشترک‌المنافع شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و مولداوی هستند. شماری از این کشورها پس از بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۱، روابط کاری و تماس‌های دیپلماتیک خود را با کابل حفظ کرده‌اند.
با این حال، هم‌زمان با گسترش تعاملات برخی کشورهای منطقه با حکومت سرپرست افغانستان، نگرانی‌ها درباره وضعیت امنیتی این کشور همچنان ادامه دارد. در همین راستا، ویکتور واسیلیف، رئیس دوره‌ای سازمان پیمان امنیت جمعی، روز گذشته در نشست حقوقی بین‌المللی سن‌پترزبورگ، افغانستان را «مهم‌ترین چالش امنیتی» در حوزه آسیای مرکزی این سازمان توصیف کرد.
از سوی دیگر، سازمان ملل متحد همچنان نسبت به وضعیت حقوق بشر، محدودیت‌های گسترده علیه زنان و دختران و فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی می‌کند؛ موضوعاتی که همچنان از مهم‌ترین موانع عادی‌سازی روابط حکومت سرپرست افغانستان با جامعه جهانی به شمار می‌روند.