امروز در پارلمان استرالیا، در مراسمی به مناسبت راهاندازی «گروه دوستی پارلمانی با مردم افغانستان»، از تلاشها و فعالیتهای آقای وحیدالله ویسی، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان، و تیم سفارت افغانستان در کانبرا قدردانی شد.
سفارت افغانستان در استرالیا این اقدام را نشانهای از تداوم دوستی، همبستگی و تعهد استرالیا نسبت به مردم افغانستان دانسته است. در این نشست، رئیس پارلمان استرالیا با تأکید بر تعهد کشورش در قبال مردم افغانستان، از خدمات سفیر افغانستان و همکارانش تقدیر کرد و بر ادامه حمایت و همبستگی پارلمان استرالیا با مردم افغانستان تأکید نمود.
همچنین جولیان هیل، رئیس مشترک گروه دوستی پارلمانی با مردم افغانستان، نقش آقای ویسی را در تقویت روابط دو کشور و حمایت از حقوق بشر ستود.
معاون وزیر امور خارجه استرالیا نیز با اشاره به وضعیت نگرانکننده حقوق بشر در افغانستان تأکید کرد که کشورش اجازه نخواهد داد وضعیت کنونی افغانستان به یک «وضعیت عادی جدید» تبدیل شود. او بر ادامه کمکهای بشردوستانه استرالیا، حمایت از حقوق زنان و دختران افغانستان و پاسخگو ساختن طالبان در قبال نقض حقوق بشر تأکید کرد.
حضور آقای ویسی در این مراسم در مقر پارلمان استرالیا در حالی صورت گرفت که چند ماه پیش دولت استرالیا طی یک مکتوب رسمی فعالیت سفارت افغانستان در کانبرا را متوقف کرد؛ موضوعی که برای بسیاری از پناهندگان، مهاجران و شهروندان افغانستان مقیم استرالیا نگرانکننده و تأسفبار بوده است.
امروز بار دیگر سقوط افغانستان را احساس کردم.
در شرایطی که مردم افغانستان یکی از تاریکترین و دشوارترین دورههای تاریخ خود را سپری میکنند و زنان افغانستان از ابتداییترین حقوق انسانی خود، از جمله آموزش، کار و حضور در جامعه محروم شدهاند، هر اقدامی که باعث تضعیف صدای مردم افغانستان در جهان شود، نگرانی و ناامیدی ما را عمیقتر میسازد.
سفارت افغانستان در کانبرا برای بسیاری از ما تنها یک ساختمان نبود؛ بخشی از هویت، فرهنگ و پیوند ما با وطن بود. جایی که صدای مردم افغانستان، بهویژه زنان افغانستان، شنیده میشد و از حقوق آنان دفاع میکرد. این مکان در حقیقت بازتابدهنده صداها، دردها و واقعیتهای مردم افغانستان بود؛ جایی که بارها برنامهها و کمپاینهای دادخواهی، از جمله زیر نام «هزار خورشید تابان»، برای دفاع از حقوق زنان و مردم افغانستان برگزار میشد.
بسته شدن سفارت، بهویژه در زمانی که وضعیت زنان و حقوق بشر در افغانستان فاجعهبار است، ناامیدی عمیقی را در میان بسیاری از ما افغانها ایجاد کرده است. ما انتظار داریم کشورهای مدافع حقوق بشر در کنار مردم افغانستان، بهخصوص زنان افغانستان، بایستند و از حقوق اساسی آنان حمایت کنند.
همچنین امیدوارم جامعه جهانی و دولت استرالیا برای به رسمیت شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان گامهای عملی بردارند. همانگونه که آقای ویسی نیز تأکید کردند، افغانستان در شرایطی بسیار دشوار قرار دارد و زنان افغانستان امروز تحت شدیدترین اشکال تبعیض، محرومیت و سرکوب زندگی میکنند. آپارتاید جنسیتی در افغانستان باید به رسمیت شناخته شود.
امیدوارم دولت استرالیا، همانند گذشته، در کنار مردم افغانستان و بهویژه زنان افغانستان باقی بماند، راههایی را برای ادامه خدمات کنسولی و حمایت از جامعه افغانستان در استرالیا فراهم سازد و اجازه ندهد صدای مردم افغانستان در جهان خاموش شود.
افغانستان را فراموش نکنید.
زنان افغانستان را فراموش نکنید.
با زنان افغانستان همصدا شویدید
آپارتاید جنسیتی را به رسمیت بشناسید.
صنم کبیری فعال مدنی و معترض مینویسد