سازمان گزارشگران بدون مرز؛ افغانستان به یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های تبعید خبرنگاران در جهان تبدیل شده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در آستانه روز جهانی پناهندگان اعلام کرده است که افغانستان به یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های تبعید خبرنگاران در جهان تبدیل شده است.

این نهاد گفته از زمان حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، دست‌کم ۶۷۷ خبرنگار افغان با حمایت این سازمان کشور را ترک کرده‌اند؛ رقمی که نزدیک به نیمی از خبرنگاران تبعیدی تحت حمایت گزارشگران بدون مرز را تشکیل می‌دهد.

به گفته این سازمان، محدودیت‌های گسترده، سانسور سیستماتیک رسانه ها، تهدیدهای امنیتی و بازداشت خودسرانه خبرنگاران، و سرکوب رسانه‌ها، صدها خبرنگار را ناچار به مهاجرت کرده و روند خروج آنان همچنان ادامه دارد.

با این حال در حال حاضر بیش از ۱۶۰ خبرنگار و فعال رسانه‌ای به همراه اعضاء خانواده هایشان در پاکستان منتظر خروج امن از این کشور هستند تا بتوانند به دور از هرگونه ظلم، شکنجه، سانسور و تبعیض به کار و فعالیت های رسانه ای خود ادامه دهند و یک زندگی آرام را در کنار اعضای خانواده دست یابند.

این در حالیست که با گذشت نزدیک به پنج سال از حاکمیت طالبان در افغانستان می گذرد اما هنوز قوانین مشخص و قابل تایید سازمان های بین المللی و نهادهای حامی خبرنگاران و رسانه توشیح نشده است و‌ط-البان با همان راهکارهای سخت‌گیرانه و ظالمانه خود برای کنترول جامعه رسانه ای افغانستان ادامه می دهند.

گزارش: شاه پور نایب زاده