منابع محلی میگویند که در کمتر از ۴۸ ساعت گذشته، دو نظامی پیشین حکومت پیشین افغانستان که بهتازگی از ایران اخراج و به کشور بازگشته بودند، در ولایتهای فاریاب و دایکندی توسط جنگجویان طالبان کشته شدهاند.
به گفته منابع، تازهترین رویداد حدود سه روز پیش در روستای غزاره از مربوطات ولسوالی جمعهبازار ولایت فاریاب رخ داده است. قربانی که از نیروهای پیشین امنیتی بود، حدود ۲۰ روز قبل پس از اخراج از ایران به افغانستان بازگشته بود.
براساس اطلاعات منابع، چهار جنگجوی طالبان با مراجعه به منزل این نظامی پیشین، به بهانه گفتوگو او را از خانه بیرون کشیده و در همان محل به قتل رساندند.
در رویدادی مشابه، یک نظامی پیشین دیگر نیز در ولایت دایکندی، اندکی پس از بازگشت اجباری از ایران، توسط افراد وابسته به طالبان کشته شده است. منابع محلی میگویند این فرد نیز از نیروهای امنیتی حکومت پیشین بود و پس از اخراج از ایران به زادگاهش بازگشته بود.
طالبان تاکنون درباره این دو رویداد واکنشی نشان ندادهاند.
همزمان با افزایش روند اخراج مهاجران افغان از ایران، منابع محلی و فعالان حقوق بشر نسبت به وضعیت امنیتی نظامیان پیشین هشدار میدهند. به گفته آنان، شماری از نیروهای امنیتی سابق پس از بازگشت به افغانستان با خطر بازداشت، شکنجه و حتی قتل روبهرو هستند.
طالبان پس از تسلط بر افغانستان از اعلام «عفو عمومی» برای کارمندان و نیروهای حکومت پیشین خبر داده بودند، اما گزارشهای منتشرشده از سوی نهادهای حقوق بشری، سازمان ملل و رسانهها نشان میدهد که موارد متعددی از بازداشت، ناپدید شدن اجباری، شکنجه و قتل نظامیان پیشین همچنان در نقاط مختلف کشور گزارش میشود.
وقوع دو قتل مشابه در کمتر از دو شبانهروز، آن هم در حالی که هر دو قربانی پس از اخراج از ایران به افغانستان بازگشته بودند، نگرانیها درباره امنیت نظامیان پیشین و دیگر افراد آسیبپذیر بازگشته به کشور را بیش از پیش افزایش داده است.
ترور دو نظامی پیشین اخراجشده از ایران در کمتر از ۴۸ ساعت؛ نگرانیها از هدف قرار گرفتن بازگشتکنندگان افزایش یافت