نهادهای بین‌المللی خواهان توقف بازداشت و اخراج خبرنگاران افغان از پاکستان شدند

گروهی از سازمان‌های بین‌المللی فعال در زمینه حقوق بشر و آزادی مطبوعات از دولت پاکستان خواسته‌اند فوراً روند بازداشت و اخراج خبرنگاران افغان را متوقف کند و اصل عدم بازگرداندن اجباری پناه‌جویان را رعایت نماید.

در نامه‌ای که چهارشنبه، ۶ حوت، به شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، ارسال شد، افزایش اخیر بازداشت و اخراج خبرنگاران افغان «بسیار نگران‌کننده» توصیف شده است. امضاکنندگان هشدار داده‌اند که بسیاری از این خبرنگاران پیش‌تر به دلیل فعالیت حرفه‌ای‌شان هدف تهدید، خشونت و سرکوب طالبان قرار گرفته‌اند و بازگرداندن آن‌ها به افغانستان می‌تواند جانشان را به خطر بیندازد.

این نامه تأکید دارد که اخراج خبرنگاران افغان ممکن است آنان را در معرض بازداشت‌های خودسرانه، خشونت یا حتی مرگ از سوی طالبان قرار دهد و دولت پاکستان باید مطابق تعهدات بین‌المللی خود از روزنامه‌نگاران در معرض تهدید حمایت کند.
سازمان‌ها در نامه خود به وضعیت کلی آزادی رسانه‌ها در پاکستان نیز اشاره کرده‌اند، از جمله بازداشت بیش از ۹۰ روزه سهراب برکات بر اساس قانون پیشگیری از جرایم الکترونیکی ۲۰۱۶ و عدم پیشرفت در پرونده قتل روزنامه‌نگارانی همچون ارشد شریف و شان داهر.
این نهادها هشدار داده‌اند که ادامه این روند نه تنها خبرنگاران افغان بلکه فعالان رسانه‌ای پاکستانی را نیز با تهدید مواجه می‌کند و فضای‌ کاری رسانه‌ها در کشور را بیش از پیش محدود می‌سازد