توافق احتمالی تهران و واشنگتن برای کاهش تنش‌ها؛ تمدید آتش‌بس ۶۰ روزه و مذاکره درباره تحریم‌ها

بر اساس گزارشی که رسانه آمریکایی «آکسیوس» منتشر کرده، ایالات متحده آمریکا و ایران در حال بررسی یک تفاهم‌نامه احتمالی هستند که هدف آن کاهش تنش‌ها، مدیریت بحران‌های منطقه‌ای و فراهم‌کردن زمینه برای مذاکرات گسترده‌تر عنوان شده است.

طبق جزئیات این گزارش، آتش‌بس میان طرف‌ها برای مدت ۶۰ روز تمدید خواهد شد و ایران متعهد می‌شود هیچ‌گونه عوارضی از کشتی‌های عبوری در تنگه هرمز دریافت نکند.

همچنین ایران مسئولیت پاکسازی مین‌ها و رفع محاصره دریایی را بر عهده خواهد گرفت و در مقابل، آمریکا پس از اجرای این تعهدات، بخشی از محدودیت‌ها و محاصره‌های مرتبط را کاهش می‌دهد.

بر اساس این گزارش، واشنگتن متعهد می‌شود برخی معافیت‌های تحریمی مرتبط با صنعت نفت ایران را صادر کند. در مقابل، ایران نیز تعهد خواهد داد که هرگز به دنبال تولید سلاح هسته‌ای نرود و درباره تعلیق کامل برنامه غنی‌سازی اورانیوم و حذف ذخایر اورانیوم غنی‌شده وارد مذاکره شود.

در بخش دیگری از این تفاهم‌نامه آمده است که آمریکا درباره کاهش تدریجی تحریم‌ها و همچنین دارایی‌های مسدودشده ایران مذاکره خواهد کرد. با این حال، نیروهای نظامی آمریکا در اطراف ایران فعلاً باقی خواهند ماند و هرگونه کاهش یا خروج نیروها به دستیابی به توافق نهایی پس از پایان دوره ۶۰ روزه مشروط شده است.

این گزارش همچنین به تنش‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل اشاره کرده و می‌گوید در صورت دستیابی به توافق، درگیری‌ها میان دو طرف پایان خواهد یافت؛ با این حال، اسرائیل اجازه خواهد داشت برای جلوگیری از بازسازی توان نظامی حزب‌الله، حملات پیش‌دستانه هوایی و پهپادی انجام دهد.

تا لحظه انتشار این گزارش، مقام‌های رسمی ایران و آمریکا به‌صورت رسمی درباره آن واکنش نشان نداده‌اند و جزئیات منتشرشده همچنان در حد گزارش رسانه‌ای باقی مانده است.

گزارش؛ عبدالحق حمیدی