دختر افغان بر بام جهان؛ ذکیه احمد نخستین زن افغانستانی شد که اورست را فتح کرد٫

کابل تایمزنیوز | ۲۰۲۶-۰۵-۲۲
گزارش؛ شاه‌پور نایب‌زاده

ورزش- ذکیه احمد، دختر کوهنورد افغان، موفق شد قله «اورست» بلندترین قله جهان را فتح کند و نام خود را به‌عنوان نخستین زن افغانستانی ثبت کند که بر بام جهان ایستاده است.

مژگان ابراهیمی، خواهر ذکیه احمد، با نشر پیامی در صفحه فیس‌بوک خود این موفقیت را تأیید کرده است. هم‌زمان، وب‌سایت «Everest.life» نیز گزارش داده که ذکیه احمد نخستین زن افغان است که توانسته قله اورست را فتح کند.

براساس گزارش‌ها، ذکیه احمد همراه با گروهی از کوهنوردان، از جمله کرستین هریلا، روز ۲۱ می به قله اورست صعود کرده است.

وب‌سایت «Everest.life» در گزارشی نوشته است: «ذکیه احمد نخستین زن افغانستان است که بر بام دنیا ایستاده است.»

این دستاورد در حالی رقم خورده که زنان و دختران در افغانستان تحت حاکمیت طالبان از بسیاری از حقوق اساسی، از جمله آموزش، تحصیل و ورزش محروم شده‌اند.